Örloglausa är ett nyshamanistiskt musikprojekt inspirerad av sejd och galder; två fenomen från forntiden som vi vet mycket lite om egentligen. Sejd förknippades med en kvinnlig sexualitet - men kunde även utföras av män (som Oden och som Harald Hårfager och Snöfrid Svåsedotters son Ragnvald Rettelbeine). Galdra kunde någon göra så att det svartnade för ögonen för någon annan. Vi vill gärna sätta forn sed i någon form av Röde Orm och artonhundratalsskimmer som får allt att likna en jävla kräftskiva eller ett studentspex. Egentligen var det troligtvis något helt annat. Det är något av detta jag vill föra fram här. Örloglausa betyder utan mening. Det var i detta tillstånd som Ask och Embla levde i när gudarna hittade dem. Meningen har vi dock skapat i efterhand. Den kan vara många saker - en sak den dock inte är beskrivs i fortsättningen på artonhundratalets våldtäkt på den forna seden; nittonhundratalets ockulta nationalsocialism och dess fortsättning i Serranoistisk urindrickande UFO-teori. Örlogausa förkastar allt detta. Ni kan sätta er på era hornhjälmar losers.
När det gäller sejden så blir detta försök att koppla nationalism och nationalsocialism till den forna seden än mer bisarr. Detta då det förutom att den är könsöverskridande (läs om schamanen i Bleitreu Ehrenbergs klassiker Homosexualität und Transvestition im Schamanismus) så är den även multikulturell; byggd i ett möte mellan samer och germaner. Samernas språk skiljer sig mer från det germanska än vad arabiskan gör för att sätta detta i ett mer nutidsnära perspektiv. Det är just mötet mellan de två kulturerna som är viktigt här. Sug på det nassefjantar!
"Då blev han varse att det satt en jättinna på huk längre upp och kissade. Det var Gjalp, Geirröds dotter." ur Tors resa till Geirröd, Snorres Edda.
Örloglausa (Without meaning) is a neoshamanistic musicproject inspired by the magical practices of sejd and galder; two phenomena in the norse "forn sed" or the norse religion. Sejd were connected to female sexuality - but could be done by men - although it placed them in a queer position. This project protests the nationalchauvinistic pariodic way of connecting to our ancient ancestors. Two examples I mention in swedish above and below is the teachings of Miguel Serrano (UFO-New Age Nazi) and the all-meat eating hornhelmet assholes of Viking-reenactment. We will not meet in Valhalla. Your nails will be used to make a ship...
Örloglausa - Loeg og lin 4-track EP
En med lök och lin konserverad hästpenis användes i ritualer som vi idag inte har någon uppteckning av. Eller så vill vi inte minnas dem. Finns det en anledning till att vi inte minns Torgerd Holgabrud heller? Äckliga vikingatids-re-enactare äter industrimördad gris med hänvisning till Valhalls Särimner; men grisar återföds inte som Särimner och det är hans återfödelse som är det viktiga i historien. Utan återfödelse inget köttätande. Kom ihåg att saker inte behöver vara det du sett. De kan ha skiftat hamn. Forntidens transanimali spottar de som använder forna tider för att hetsa mot de som skiftar hamn idag. Om de nu gör det. Allting flyter (som fan).
Örloglausa - Vi komma ifrån Khyberpass 4-track EP
Khyberpasset sätter all folkvandring på sin spets.
Örloglausa - Baumseele, Waldgeister 2-track Single
Kaosilator gör trummor. Tacitus talar om träd.
Lite längre, lite mer tematisk. Hamnskiftet är ett av de mer intressanta mytologiska skeendena.
Dag Strömbäck menade i sin klassiska avhandlingen kring sejden från 1935 att det fanns två sorters sejd en skadande och en divinatorisk. Jag tycker att han glömde den skyddande sejden. Det här är ett försök att återskapa delar av den här traditionen musikaliskt idag. Det kanske inte går menar du? Nja, om du ser på världen som en maskinkod med ett antal piggar vars fråga kan mötas med en etta eller en nolla så finns alla kombinationer av ljud, ljus, tankar etc alltid hela tiden samtidigt. Vi är inte så avancerade att någon större variation kan ske. Strömbäcks viktigaste resultat är dock att han påvisar att sejden - forn seds voodoo - inte hade varit möjlig utan ett kulturmöte mellan det germanska och det samiska. En multikulturell konstruktion. Betänk hur skiljd det samiska är från det germanska; språken skiljer sig mer åt än svenska och arabiska exempelvis. Sug på den kulturhomogeniker!
En förberedande späkning.
--------------------------------------------------
Sömnen kommer över honom och han drömmer att två fåglar kommer in i huset, sådana som heter lommar och är större än riphannar. De var fasansfulla och höljda i blod. ur Gisle Sursons saga.
Större delen är inspelad live. Jag använder mig av ett analogt mixerbord (en Behringer med många effekter) och en Korg Kaosilator, en Korg Monotribe, samt en Korg Monotron. Kaosilatorn är speciellt användbar som sequencer. Tillfälligtvis har även en Sony Ericsson Xperia med synthezeiser-appen Caustic för Android använts. Space Sitar-ljudet från denna kan ni höra i "Vi komma ifrån Khyberpass". Samplingar spelas in på mp3-spelare som sedan mixas in analogt. Allt blir sedan dataljudfil med hjälp av en Zoom H2 som anslutes till mixerbordets ut-jack. Från denna bär det av in i en Mac där Audacity (gratis ljudbehandlarprogram) gör det sista arbetet och konverteringen till webb-vänlig mp3-storlek.
Vidare;
Metriken i en galdring enligt Enoksen; "Galder skrevs på ett visst versmått, Galdralag. Skall utföras med ett högt galande läte (jmf Gallskrika). - Skulle höras vida omkring. Metriken: 1:a enhet - 3 halvverser (inleds med samma bokstav), 2:a enhet - 2 halvverser (sista ordet i varje vers har samma bokstav och ska liknas varandra). 3:e enhet - 2 halvvverser (sista och första ord i varje halvvers är identiskt). Ex: "Lyssna asar; lyssna asynjor; lyssna alla alver! (1:a enhet), Hur jag förbjuder; hur jag förbannar! (2:a enhet), Ingen skall di njuta; Ingen skall du njuta! (3:e enhet)" Just denna vers är älskogshämmande, det fanns även positiva galdrar. Man satt ner och var stilla när man gol sina galdrar."